MANJA_header
Soepele Schouders
(en rest van je lichaam)

De 6 puzzelstukjes zijn
  • je anatomie 
  • je pijn
  • je adem
  • je houding
  • je stressrespons
  • je leven
Ik zal kort hieronder uitleggen waarom deze 6. 
Je anatomie
Dit is natuurlijk logisch, je hebt klachten tijdens het bewegen. Je hebt pijn in je spieren en gewrichten. Maar hoe komt dat? Hoe beweeg je? Wist je dat de beweging van je schouderblad van invloed is op het ontwikkelen van nek en schouderklachten? Als je schouderblad niet goed beweegt ontstaat er te weinig ruimte in het schoudergewricht waardoor spieren bekneld kunnen raken. Hierdoor beweeg je niet meer soepel en vrij.
Je pijn
Weet jij wat pijn is? Pijn is niks anders dan een waarschuwingssyteem van je brein. Je spieren en gewrichten zelf kunnen geen pijn voelen. Alleen je brein kan pijnsignalen afvuren. De achtergrond weten over pijn kan je helpen omgaan met je klachten. 
Je adem
Een snelle ademhaling zorgt ervoor dat je lichaam denkt dat je aan het sporten bent. Het geeft stresshormonen af. Hierdoor voel je je gestresst en geirriteerd. Een rustige ademhaling is dus ook belangrijk om nek en schouderklachten te voorkomen.
Je houding
Zit je altijd voorovergebogen? Til je arm eens op, gaat dat goed als je zo voorovergebogen zit? En merk je verschil als je recht op zit? Een 'slechte' houding verergerd je klachten. Net als langdurig in een bepaalde houding zitten, bijvoorbeeld bij computerwerkDe beste houding is de volgende houding. Dus sta elk half uur even op uit je stoel, zodat je rug gestrekt wordt. 
Je stressrespons
Hoe ga je om met stress? Nek en schouderklachten zijn bijna altijd stress gerelateerd. Als jij je slecht voelt, dan gaan je spieren eerder aanspannen. Ze verkrampen. Laat je niet gek maken!
Je leven
Hoe sta je in het leven? Draag je zware lasten op je schouders? Je leven is het belangrijkste onderwerp om goed te bewegen. Ben je blij, volg je je hart, dan zul je een stuk beter in je vel zitten. Zit je goed in je vel? Dan ervaar je minder pijn, adem je rustiger, reageer je minder snel op stress en ben je meer ontspannen. Hierdoor zul je minder klachten ervaren
 

Zoals je ziet, heel veel thema's die allemaal meespelen bij nek en schouderklachten. De ene is net wat belangrijker dan de ander. Dat is bij iedereen verschillend. Ik weet zeker dat als je goed naar deze thema's kijkt, je een stuk minder klachten zult hebben! 
 
Morgen komt er weer een oefening via de mail. 
Heel veel succes! Warme groet, Manja